Tekenen & Schilderen

Creativiteit zit in jouw bloed. Zodra jij een leeg canvas ziet, beginnen je handen te jeuken. Laat jouw opborrelende ideeën tot leven komen met onze opleidingen in Tekenen & Schilderen!

De praktijkgerichte opleidingen zijn samengesteld door professionals uit het werkveld. Je leert een hoop nieuwe teken- of schildertechnieken direct toe te passen. Na je opleiding maak jij de mooiste tekeningen of schilderwerken met houtskool, inkt en acryl.

Dit is hét moment om kleur te geven aan je nieuwe carrière. Kies je favoriete studie op het gebied van tekenen of schilderen.

allSubthemesWithinTheme Tekenen & Schilderen

Schilderen

3 homestudies

Tekenen

4 homestudies

Deze opleidingen vormen een goede basis om professioneel aan de slag te gaan als tekenaar. Met je diploma op zak start je snel als zelfstandige of als freelancer. Je hebt ook de mogelijkheid grafisch aan de slag te gaan in een agency of volledig zelfstandig. Je hebt bijvoorbeeld de kans tekeningen te maken bij je zelfgeschreven kinderverhaal of aan de slag te gaan als cartoonist.

"Om als tekenaar of schilder te starten, heb je drie dingen nodig: passie, talent en kennis. Dat talent is er vaak al van nature, maar met oefening laat je dat pas echt aan de wereld zien. Kennis van materialen, perspectieven en technieken doe je op door een goede opleiding te volgen. Ik merk dat studenten van deze school dat goed beheersen. Ze hebben daardoor een flinke voorsprong als professioneel tekenaar of kunstenaar." - employerSpeaks

Tekenen & Schilderen

Iedereen heeft een uniek talent om te tekenen en schetsen. Daarom gaan ook steeds meer mensen professioneel aan de slag met tekenen en schilderen. Op Instagram zie je regelmatig timelapses voorbij komen van tekenaars die hun skills tonen in versnelde video’s. Daarmee inspireren ze andere creatievelingen en zetten ze hun werk in de spotlights. Ook steeds meer cartoonisten worden bekendheden. Ze hebben een bloeiende carrière door hun diensten breder aan te bieden. Een leuke tekening op de muur van je school? Een etalagevenster dat een origineel printje verdient? Of een vrolijke collectie strandhanddoeken laten bedrukken? Heel wat cartoonisten schieten je graag te hulp.

Tekenen & Schilderen, hundredPercentOfTheTime

Tekenen is multi-inzetbaar in meerdere branches. Met tekeningen maak je bijvoorbeeld een klantreis, proces of presentatie visueel. Daarnaast heb je toegang tot handige tools om je tekeningen of schilderijen extra kracht bij te zetten. Zie het als een verrijking en gebruik het in je voordeel!

"Ik zat al enkele jaren met het idee om tekenlessen te volgen, maar door mijn drukke agenda was het lastig. Door middel van een thuiscursus heb ik er toch werk van gemaakt en ik was héél tevreden over de aanpak van de docent. Op mijn eigen tempo kreeg ik verschillende technieken in de vingers en ontplooide ik mijn talenten verder. Wat begon als een hobby, is geëindigd met een eigen atelier en binnenkort heb ik mijn eerste tentoonstelling. Spannend!" - Johan - exStudentSpeaking

"Tijdens deze opleidingen maak je kennis met alle technische aspecten van tekenen en schetsen. In een persoonlijk schetsdagboek hou jij je eerste stappen nauwlettend in de gaten, zodat je ziet hoeveel vorderingen je maakt. Natuurlijk is tekenen ontspannend, stimulerend en je houdt er iets aan over om aan je muur te hangen! Maar het is ook heel goed mogelijk om er je brood mee te verdienen! En daar helpen onze docenten graag bij! Stap voor stap krijg je de technieken aangeleerd en maak je kennis met het werkveld. Hoe haal je je eerste opdracht binnen? Hoe begin je aan je eerste prentenboek? Of hoe start je als zelfstandige? Je komt het allemaal te weten!"

• Van tekenen word je gelukkig. Letterlijk! Je hersenen maken extra gelukshormonen aan als je je potlood op papier zet.
  • De oudste tekening die ooit teruggevonden werd, was een grotschildering van een hand. Dit oeroude kunstwerk werd meer dan 64.000 jaar geleden door een Neanderthaler aangebracht in de grot van Maltravieso in Spanje.
  • Er gaan geruchten dat Leonardo Da Vinci’s wereldberoemde Mens van Vitruvius eigenlijk een zelfportret is. Voor tekenaars is dit werk een goede methode om lichaamsverhoudingen te bepalen.
  • Het potlood is een Engelse uitvinding. In 1564 werd voor het eerst een staafje grafiet omhuld door een houten stokje. Het potlood was geboren!
  • Walt Disney leerde cartoons tekenen via een schriftelijke cursus en hij verfijnde zijn skills door naar de kunstacademie te gaan. Het vervolg van zijn carrière ken je vast wel.