Schrijven/Redactie

Redactie

Schrijven is een, maar wil je dat jouw boek ook de aandacht krijgt die het verdient? Met deze opleidingen ontdek je het proces van schrijven tot publicatie.

voor beginners én gevorderden

persoonlijke begeleiding

praktijkgericht en up-to-date

voor toekomstige redacteurs

alles over een uitgeverij

op maat gemaakte cursussen

allCoursesWithinSubtheme Redactie

Creatief Schrijven

Creatief Schrijven, cpProfessionWithFuture

Altijd al jouw eigen boek willen uitgeven? Of wil je jouw schrijfvaardigheden ontwikkelen?

Eigen Boek Uitgeven

Eigen Boek Uitgeven, cpProfessionWithFuture

Wie droomt er niet van een eigen boek? Het schrijven is één ding, het uitgeven een tweede.

Journalistiek

Journalistiek, cpProfessionWithFuture

Wil jij een cursus volgen waarbij je zelf kiest waar en wanneer je studeert?

Scriptiecoach

Scriptiecoach, cpProfessionWithFuture

Praktijkgericht studeren, maar vanuit huis? Volg onze thuisstudie Scriptiecoach.

availableVia

Als redacteur ga je aan de slag bij een uitgeverij of de redactie van bijvoorbeeld een krant, tv-programma of tijdschrift. Je kijkt de content na en maakt aanpassingen waar nodig. Tegenwoordig wordt de redactie vaak uitbesteed aan freelancers, dus dat is ook een optie.

In onze uitgeverij moeten we af en toe nieuwe redacteurs aannemen. Het is belangrijk dat ze goed opgeleid zijn. Ze moeten op de hoogte zijn van het proces en uiteraard de Nederlandse spelling perfect beheersen. Het is niet altijd eenvoudig om geschikte kandidaten te vinden. Wanneer we zien dat een sollicitant een diploma van jullie school heeft, kunnen we ervan uitgaan dat die de nodige skills heeft om aangenomen te worden. - employerSpeaks

Redactie

Ondanks de stijgende digitalisering van onze maatschappij, blijkt het dat een groot deel van de bevolking een goed boek nog altijd kan appreciëren. In de steeds drukker wordende samenleving is het enorm relaxerend om even tot rust te komen met een goed boek. De nood aan spannende, nieuwe boeken blijft groot, dus hebben we ook ervaren redacteurs nodig om de publicatie in goede banen te leiden.

Redactie, hundredPercentOfTheTime

Zoals in elke sector wordt ook het redactieproces steeds meer gedigitaliseerd. Voor redacteurs zijn vooral programma´s voor spelling- en grammaticacontrole zeer handig. De programma´s worden steeds beter door middel van artificiële intelligentie. Tegenwoordig geven de spellingcheckers ook tips die de tekst die je moet controleren vlotter en leesbaarder maakt. Handig toch?

Al van jongs af aan lees ik enorm graag. Daarom was het mijn droom om als redacteur bij een uitgeverij te werken. Ik volgde enkele cursussen in afstandsonderwijs en waagde mijn kans bij enkele uitgeverijen. Na de vierde sollicitatie had ik al prijs! Ik werk nu al enkele maanden bij een uitgeverij en ik kan me echt niet meer inbeelden dat ik iets anders zou doen. - exStudentSpeaking

Een cursus uit het thema Redactie is zowel voor boekenliefhebbers als voor professionele content creators een uitstekende keuze. Je leert alles over hoe verhalen in elkaar zitten en wat ze nu net zo intrigerend maakt. Je krijgt een inkijk in het redactieproces en weet exact hoe je succes kan garanderen.

• 95% van de boeken die opgestuurd worden naar uitgeverijen worden geweigerd.
  • De uitgeverijsector is wereldwijd goed voor 89 miljard euro. Jammer genoeg is de sector in de laatste 5 jaar niet gegroeid.
  • Er wordt nog steeds veel gelezen in Vlaanderen. In de eerste helft van 2019 genereerde de Vlaamse boekenmarkt een total omzet van 81.1 miljoen euro!
  • In totaal werden er in Vlaanderen in 2019 ongeveer 5.77 miljoen boeken verkocht. Daarvan zijn meer dan 90% Nederlandstalig.